Procesul electoral - Votul prin corespondență

Întrebări și răspunsuri

1. Este obligatorie metoda de vot prin corespondenţă?
Metoda de vot prin corespondenţă nu este obligatorie. Votul prin corespondenţă este o metodă alternativă față de metoda tradițională în secția de votare. Cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot, care în ziua alegerilor se vor afla peste hotare, pot să își exercite dreptul de vot prezentându-se la orice secție de votare din străinătate.

2. Cum este asigurat secretul votului prin corespondență?
Alegătorul care a fost inclus în lista electorală pentru votul prin corespondență și a primit plicul cu materialele pentru votare este responsabil personal pentru asigurarea secretului votului. Buletinul de vot se completează de către alegător astfel încât să respectat secretul votului. Alegătorul completează și semnează declarația privind abținerea de la votarea multiplă și confirmarea exercitării dreptului de vot în mod secret. Prin semnarea acestei declarații, alegătorul confirmă că îi sunt cunoscute prevederile legii privind răspunderea juridică în cazul încălcării principiilor de vot secret și liber exprimat. Organele electorale asigură secretul votului prin utilizarea a două plicuri distincte: un plic exterior personalizat, destinat identificării alegătorului, și un plic interior depersonalizat, în care este introdus buletinul de vot completat şi este sigilat cu o etichetă de securitate. Pentru a asigura secretul votului, plicurile interioare depersonalizate sunt extrase din plicurile exterioare personalizate și introduse în urna de vot destinată plicurilor interioare.

3. Ce cheltuieli suportă alegătorii care votează prin corespondenţă?
Cheltuielile legate de organizarea și desfășurarea votării prin corespondență se suportă de la bugetul de stat. Alegătorul primește și returnează plicurile gratis, fără să plătească pentru serviciile de poștă. Alegătorul poate utiliza, pe propria răspundere şi cheltuială, serviciile mai rapide ale unui alt prestator de servicii poștale sau de curierat autorizat în țara-gazdă.

4. Care este perioada de votare prin corespondenţă?
Expedierea buletinelor de vot pentru votarea prin corespondență începe cel târziu cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor. Perioada de votare prin corespondență începe odată cu recepționarea de către alegător a materialelor pentru votare și se încheie odată cu recepționarea de către organul electoral a plicurilor cu buletine de vot cel târziu la ora 18.00, ora locală a țării-gazdă, în ziua de vineri înainte de ziua alegerilor.

5. Care este diferența dintre procedura „Înregistrarea prealabilă” şi cea de „Înregistrarea pentru votul prin corespondenţă”?
Prin procedura realizată în aplicația „Înregistrarea prealabilă”, persoana își exprimă intenția de a vota cu prezență fizică la o secție de votare organizată în străinătate. Această procedură nu permite votul prin corespondenţă. Înregistrarea pentru votul prin corespondență este obligatorie pentru cei care vor să voteze prin corespondenţă şi se realizează în aplicaţia „Înregistrarea pentru votul prin corespondență”.

6.Când vor fi expediate către alegător plicurile cu materialele pentru votare?
Expedierea buletinelor de vot către birourile electorale, împreună cu materialele necesare pentru votul prin corespondență, începe cel târziu cu 20 de zile înainte de ziua alegerilor. După finalizarea procedurilor de recepționare și verificare a acestor materiale, biroul electoral al secției de votare începe sistematizarea și împachetarea acestora, în vederea expedierii către alegători. Plicurile se expediază către alegători prin intermediul serviciilor poștale/de curierat prestate de prestatori autorizați în țările-gazdă. La expediere, membrii biroului electoral al secției de votare pentru votul prin corespondență, înregistrează data și ora expedierii plicului, precum și datele prestatorului de servicii poștale/de curierat utilizat. Alegătorul este informat despre expedierea plicului printr-un mesaj transmis la adresa de e-mail indicată la  înregistrare.

7. Cum expediază alegătorul plicul cu buletinul ce conține opțiunea sa de vot?
Alegătorul expediază biroului plicul exterior personalizat, în care este introdusă blancheta completată şi semnată a declarației privind abținerea de la votarea multiplă și confirmarea exercitării dreptului de vot în secret şi plicul interior depersonalizat cu buletinul de vot ce conține opțiunea sa de vot, prin serviciul poștal pentru care a primit dovada achitării returului. Alegătorul depune plicul exterior personalizat la oficiul poștal (în cazul expedierii ca scrisoare recomandată) sau în cutia poștală (în cazul expedierii ca scrisoare simplă), astfel încât să fie livrat biroului electoral al secției de votare pentru votul prin corespondență până cel târziu la ora 18.00 a zilei de 26 septembrie 2025 (ziua de vineri înainte de ziua alegerilor). Alegătorul poate utiliza, pe propria răspundere şi cheltuială, serviciile mai rapide ale unui alt prestator de servicii poștale sau de curierat autorizat în țara-gazdă.

8. Când sunt recepționate plicurile exterioare personalizate de la alegători?
Recepționarea plicurilor exterioare personalizate de către birourile electorale ale secțiilor de votare pentru votul prin corespondență se finalizează cu 2 zile înainte de ziua alegerilor, cel târziu la ora 18.00, ora locală a țării-gazdă, în ziua de vineri înainte de ziua alegerilor. Biroul electoral decide asupra prelungirii, cu cel mult două ore, a termenului de recepționare a plicurilor cu buletine de vot de la alegători în cazul în care prestatorii de servicii poștale sau de curierat au informat că urmează a fi livrate materialele electorale.

9. Cum poate afla alegătorul dacă plicul său cu buletinul de vot a ajuns la biroul electoral pentru votul prin corespondenţă?
Biroul electoral al secției de votare pentru votul prin corespondență asigură recepționarea plicurilor conform orarului şi procedurii prestabilite și aprobate. În cadrul acestui proces, sunt verificate codurile de bare de pe plicurile exterioare personalizate, iar primirea fiecărui plic este înregistrată atât în lista electorală pentru votul prin corespondență, cât și în subsistemul informațional „Vot prin corespondență”. Această înregistrare confirmă oficial recepționarea plicului expediat de alegător. Alegătorul este informat prin e-mail cu privire la primirea plicului său de către biroul electoral al secției de votare pentru votul prin corespondență.

10. Cum procedează alegătorul care şi-a exercitat votul prin corespondenţă, dar decide să se prezinte la o secţie de votare?
Chiar dacă alegătorul a votat prin corespondență, dar se prezintă la o secție de votare, biroul electoral al secției de votare respective îi eliberează, o singură dată, un buletin de vot. În acest caz, buletinul de vot expediat prin poștă se anulează.

Instrucțiuni

Pentru a putea să vă exercitați dreptul la vor prin corespondență trebuie să vă înregistrați pe aplicația CEC - vpc.cec.md.

Alegeți opțiunea „Înregistrare”.

Pasul 1.

  • Verificarea identității alegătorului. Introduceți numărul de identificare de stat (IDNP), data nașterii și adresa de email. Bifați rubricile de consimțămând și de verificare anti-robot.
  • Veți accesa linkul din e-mail pentru a continua înregistrarea. 
  • Completați cererea de înregistrare pentru votul prin corespondență. Completați cu atenție toate câmpurile pentru adresa poștală la care solicitați să primiți plicul cu materiale pentru votare.
  • După completare, bifați „Declarația pe propria răspundere” și butonul „Trimite cererea”.

Pasul 2.

  • Trimiterea cererii de înregistrare este confirmată printr-un mesaj expediat la adresa de e-mail indicată în formularul cererii. Pentru a vizualiza, modifica sau anula această înregistrare, accesați Cabinetul personal din meniul din aplicație.

Atenție!

Termenul limită pentru modificarea datelor indicate în formularul cererii de înregistrare pentru votul prin corespondență (adresă poştală, număr de telefon) este 14 august 2025, iar pentru anularea cererii de înregistrare este 29 august 2025.
Verificarea cererilor va începe după data de 14 august 2025, când se încheie perioada de înregistrare. Veți fi inclus(ă) în lista electorală pentru votul prin corespondență doar după verificarea și acceptarea cererii de către Comisia Electorală Centrală. Veți fi notificat(ă) prin e-mail privind rezultatul verificării. În procesul de verificare, ați putea primi notificări la adresa de e-mail cu solicitarea de a corecta şi actualiza informaţia.

Pentru a anula cererea, accesați vpc.cec.md.

  • Accesați „Cabinetul personal”.
  • Introduceți datele de identificare (IDNP și data nașterii).
  • Pe adresa de email a fost expediat un link de acces către „Cabinetul personal”.
  • Verificați poșta electronică și accesați linkul din email.
  • Pentru a anula cererea, accesați în partea de jos a paginii „Anulare înregistrare”.
  • Veți fi întrebat dacă „Solicitați anularea înregistrării”.
  • Apăsați pe „Da, solicit anularea”.
  • Pentru a finaliza procedura, accesați linkul din poșta electronică.
  • La fel, pe adresa de email veți primi confirmarea anulării cererii.